onsdag, maj 08, 2013

Insjösurf 185 mil hemifrån...

Idag skulle det vara den soligaste dagen under veckan här vid Gardasjön så jag beslutade mig för att åka upp till Torbole igen och hoppas på att vindfenomenet kickade igång. På vägen upp såg det inte så lovande ut, lite molnigt och en platt sjö men när jag kom fram till Shaka's surfcenter i Torbole blåste det faktiskt lite grann i alla fall. Jag riggade 7.1 och stack ut med min Firemove och fick köra i en klart jämnare vind än förra dagen jag var här. Vinden var dock på gränsen, knappt 7 m/s skulle jag tro så det blev en del guppande också. Hela den olympiska RS-X flottan verkar vara här och träna och dom hade bra fart, likaså de hundratals olika jollar och laserbåtar med olympier som var här och nötte på formen inför Rio 2016.

Vid tretiden hade jag tröttnat på att glida omkring ute på sjön och började packa ihop. När brädan låg i bilen och jollarna gick iland började det röra sig lite mer i träden och när jag gick ner till vattnet och tittade insåg jag att vinden faktiskt hade ökat någon sekundmeter och nu såg det fullt surfbart ut igen. Troligen tack vare att vädret klarnat upp, det verkar krävas ganska blå himmel för att det lokala vindfenomenet ska dra igång ordentligt. Det var bara att rigga upp och glida i den kalla våtdräkten igen och ge sig ut på vattnet och nu fick jag ca 45 minuters helt OK vindsurfing innan solen återigen gömde sig bakom molnen och jag packade ihop.

Slutsatsen efter denna dag är att vindsurfingen härnere inte är värd att åka 185 mil för, det är ungefär samma insjösegling som i Sverige även om det säkert är mer vindsäkert så länge solen skiner. Jag har i alla fall beslutat mig för att ägna de sista dagarna här åt cykling, där får man helt klart något som är bättre än i Sverige. Fantastisk natur, fina backar att klättra uppför och trevliga små byar att ta fikastopp i.

5 kommentarer:

MrW. sa...

Frippe! Åk upp till San Zeno en kväll och ta en rejäl drink på det här hotellet. Terassen hänger ut över klippkanten och utsikten är tametusan sjuk! Klart värt pengarna. :)

Dessutom finns ett jättebra agriturismo i samma by. Bara 10 minuters promenad bort.

https://maps.google.com/maps?q=torbole&hl=en&ie=UTF8&ll=45.63098,10.722849&spn=0.011689,0.022573&sll=37.0625,-95.677068&sspn=53.345014,92.460937&t=h&hnear=Nago-Torbole,+Trentino,+Trentino-Alto+Adige%2FS%C3%BCdtirol,+Italy&z=16&layer=c&cbll=45.631042,10.722977&panoid=E4vabSnGLp21ZAdSUS1r5w&cbp=12,261.64,,0,13.14

MrW. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
MrW. sa...

Jag var i fel by, här ska det vara.
Torri del Benaco, agriturismon ligger 150 meter bort längs gatan.
http://goo.gl/maps/iQdMv

_Frippe_ sa...

Tack för tipset. Vi bor i Bardolino men kanske vi tar en tur upp till Torbole igen. Var där idag iofs, men då på cykel och hade inte läst detta ännu...

_Frippe_ sa...

Ahh, nu ser jag att det inte alls var i Torbole utan klart närmre oss. Kan bli ett besök där innan vi åker härifrån på lördag.