söndag, juli 24, 2011

Sommarsurf deluxe!

Att det skulle blåsa idag kunde man utläsa på det flesta prognoser men att det skulle nå upp till och kanske till och med överträffa även de mest optimistiska kändes inte realistiskt för en Stockholmssurfare. Jag kom ner till Torö vid elvatiden och tog först en promenad ner till Stenstranden och imponerades av de stora setten som rullade in. Vinden var dock rak onshore så det gick inte att köra där. Nere i Kärringviken låg segel mellan 4.2 och 5.0 riggade och jag kunde fortfarande inte riktigt ta in att det blåste så mycket så jag riggade 5.0.

Efter ca 30 minuters surf med fullt tryck och mer därtill hade det sjunkit in att det faktiskt blåste ordentligt och att det skulle fortsätta så jag åkte in och riggade om till 4.5 som jag i alla fall hade burit ner till stranden.

Foto: Nagelfar

Vinden låg på bra hela dagen och även om det inte var mycket till vinkel så fick man en del hopp och till och med några halvdana försök till frontside vågridning. På eftermiddagen var vi några som bestämde oss för att åka upp till udden på Stenstranden och kika. Det är mäktigt vad det rullar in vågor där när det får blåsa på sydligt ett tag. På öppet vatten var det enorma "skvalp" som till och med lyckades blocka vinden så att det läade till och från mellan dem. In mot Stenstranden rullade det in riktiga monster emellanåt och det var mäktigt att nosa på dem lite innan man gippade sig ut i säkerhet igen. 

Efter en stund hände något märkligt. Jag hade lite dåligt drag en stund och guppade lite i "skvalpet" på 2-3 meter och allt kändes väldigt svårt. Jag kom knappt igång i planing och jag hade inte riktigt styr på grejjorna. Valde då att slöra ner till Kärringviken igen och ställa mig inne i viken och vila lite. Jag insåg att jag nästan blivit sjösjuk av att segla runt därute...

Efter någon timmes surf till valde jag att lägga ner vid sextiden och äta middag i en solstol vänd ut mot vattnet med en fantastisk vy. Helt otroligt att Sverige och Stockholm kan leverera detta mitt i sommaren!

Vinden mojnade framåt kvällen men vackert var det fortfarande.

Inga kommentarer: