lördag, juni 04, 2011

72 km senare

Prognoserna för dagen kunde inte vara tydligare, det var nästan så att det stod Fitunabrisen skrivet på varenda prognossida. Soligt, fortfarande ganska kallt i vattnet och en grundvind på S-SV ca 7 m/s, det var inget att fundera på. Jag kom ner vid halv ett och det såg helt OK ut redan då. Jag riggade 7.1 och fsw 109 och satte fast gpsen på armen och gav mig ut. Körde långa repor över till andra sidan, mest för att det är skönt att ligga och bränna på en bog, vinden var egentligen lite sämre på andra sidan sundet. För er som inte varit där så är det en sträcka på ca 2 km så det blir lååånga repor. Det gjorde att jag efter ca 50 minuter hade avverkat nästan tre mil med en medelhastighet av 18 knop enligt gpsen.

Vid nästa vända på ca en timme körde jag lite kortare repor, ungefär ut till mitten av sundet och slörade sedan ner nedanför istigningsplatsen. Där var det ganska platt vatten in mot land och jag noterade toppfartsrekord på 27 knop och 26 knop i medel på de fem bästa 10 sekundrarna. Helt OK men jag skulle behöva ännu mer drag i seglet för att komma upp i de där eftertraktade 30 knopen.

Det blåste bra under eftermiddagen och seglena på vattnet var allt från 5.0 och uppåt. Jag hade kunnat köra 5.7 men fokuserade på fart idag och faktum är att jag aldrig kände mig överriggad med min 7.1:a. Vinden låg troligen som mest på ca 10 m/s.

Jag avslutade dagen med ett sista 45-minuters pass och efter över två och en halv timme aktiv tid på vattnet hade jag lagt 72 kilometer bakom mig. Ganska imponerande siffra tycker jag och hade det inte mojnat lite hade jag nog satsat på att avverka 100 km idag.

Klart man haft bättre dagar på vattnet men det här var ändå en fantastisk dag med otroligt jämn vind och strålande solsken. Fitunabrisen levererar helt enkelt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nice! Jag tvekade och kom inte iväg :-(
Har just skaffat en 7.8 och en 115 liters Fanatic Ray som jag vill testa. Hör av dig nästa gång om du vill ha lite sällskap.
/ Calle