torsdag, januari 07, 2010

Masthögt!

Det blåste redan på förmiddagen idag så vi åkte ner till Sunset vid halv tolv. Det såg fint ut med vågor på 2-3 meter och 5.0-vind. Vi var ute på vattnet vid halv ett och fick två fina timmar. En del vågridning och ganska mycket spolningar, det var bra tryck i vågorna idag. Vid tretiden tog vi lunchbreak och åkte och lämnade in Dannes 4.7a hos segelmakaren. Vi börjar bli polare med honom nu.

Straxt innan fem var vi tillbaka på Sunset och nu var vågorna ännu större, dock såg det lite söndeblåst ut så vi valde att åka upp till Big bay istället. Det var riktigt stort även där och vi gick ut med 5.0/4.7 vid halv sex. Nere på stranden växte vågorna än mer och det enda sättet att komma ut var att stå i vattenbrynet och vänta tills de värsta setten rullat in och sedan ge järnet ut. För er som varit i Big bay så kan jag berätta att vågorna började formera sig redan ute vid yttre revet och det var riktiga bussar man åkte nerför, över masthögt på de största. Dock var det väldigt mycket folk i viken så det man var nästan aldrig ensam på en våg och man mötte seglare på väg ut hela tiden. Vi nötte i alla fall på i ca två timmar och jag riggade ner till 4.5 under denna tid. Ska man sammanfatta Big bay sessionen så var det mer en naturupplevelse än riktig surf, men jag lyckades i alla fall lägga några fina svängar på en våg på slutet.

Efter surfet gick vi upp och åt en fin middag på en av restaurangerna som ligger precis ovanför surfstranden. Värre kan man ha det. Hemma i lägenheten kollade vi dagens prognos och den sa 4.9 meters vågor med 15 sekunders period i Big bay. Jag tvivlar inte på det. Swellet ska peaka i natt och imorgon ska det bli vind igen. Det kan bli en intressant dag!

Sacke svänger på en fin våg på Sunset

Jag svänger på en betydligt mer beskedlig våg på Sunset

Sacke åker utför en hyffsad våg i Big bay. Kolla även den bakom.