torsdag, december 24, 2009

Julaftonssurf

Jag landade i Kapstaden en timme försensad vid tvåtiden. Vägen hit hade varit en rysare med 30 minuter mellan flygen i Istanbul och jag trodde aldrig att min packning skulle hinna komma med i det bytet. Till min glädje var dock alla prylar med och utan skador. D och S mötte upp på flygplatsen och vi åkte direkt till lägenheten och dumpade lite packning. Det hade varit dåligt med vind de senaste dagarna och förmiddagen idag såg inte heller så bra ut med vind från fel håll (V), men nu verkade vinden vrida ner till sydost och hoppa igång så efter en snabblunch packade vi bilen och åkte ner till Sunset beach.

Det blåste hyffsat och vågorna såg fina ut. Jag riggade 5.0 och klämde dit fenorna på min nya RRD twin. Väl på vattnet var det riktigt svårt att ta sig ut genom brytet eftersom det knappt var någon vind alls inne vid land och ganska saftiga vågor. Efter några tvättmaskiner kom jag i alla fall ut. Jag körde först några vändor utanför brytet för att vänja mig vid min nya bräda och jag kunde konstatera att det helt klart kändes att den har mindre volym i tailen än min gamla, men väl uppe i planing var den riktigt snabb och livlig och otroligt lättsvängd. Efter en stund gav jag mig in i brytet och det var riktigt feta vågor på två meter upp till logo som störst. Det tillsammans med den svagare vinden inne vid land och min ringrostighet gjorde att jag inte fick ut så mycket av vågorna idag men det var väldigt fina förhållanden.

Jag fick aldrig till några längre rides och det blev en hel del spolningar där prylarna klarade sig men kroppen fick ta lite stryk. Med ett jack i pannan/näsan efter en smäll av masten och lite ömmande högersida efter en vurpa sitter jag nu mätt och belåten i lägenheten med en whisky i handen och kan bara konstatera att Kapstaden är ett grymt bra ställe att tillbringa sin julledighet på! Och tomten verkar ha läst min önskelista eftersom det enligt prognoserna ska blåsa i flera dagar framöver.


Fina vågor och en okänd seglare får sig en ofrivillig flygtur...

Inga kommentarer: