måndag, juli 20, 2009

Lysekil tur och retur

Idag fick jag äntligen testa nya Simmer 2XC 7.1 på Gullmarn (Skaftö/Lysekil). Det var precis så att vinden räckte till i början, ca 7 m/s skulle jag tro. Jag låg och sträckkörde långa repor över till Lysekil och tillbaka till Skaftö och framåt eftermiddagen så ökade vinden och det blev bra tryck i grejjorna.

Seglet var väldigt skönt även om jag inte fick riktigt rätt trim på ekipaget. Bommen ska helt klart sitta lite lägre för att få bättre tryck på mastfoten och kanske att jag borde dra en aning till i nedhalet. Jag körde med min RRD fsw 109 med dubbelstropp i bak för första gången. Till detta har jag köpt en 36 cm MFC Liquid Pro fena och jag är imponerad av hur bra brädan klarar både detta och vågsegling med 5.7 (då med enkelstropp och 27 cm fena).

Detta var en bra uppvärmning inför morgondagen då planen är att åka söderut till Varberg eller kanske Åsa. Watch this space för uppdateringar...

Inga kommentarer: