söndag, augusti 10, 2014

Lättvind Pozostyle


Idag skulle det blåsa lite mindre och vågorna var inte heller mycket att hoppas på. Vår plan var att köra ett förmiddagspass i Pozo innan högvattnet peakade. När vi kom ner till Pozo vid halv elvatiden såg det inte särskilt kul ut, obefintliga vågor och ingen vind inne vid land. Det där med ingen vind är iofs en sanning med modifikation, folk körde allt mellan 3.7 och 4.7.

Vi valde dock att ta det lugnt en stund och åkte upp till det stora köpcentret i El Doctoral. Men här nere håller dom hårdare på vilodagen och alla butiker var stängda. Efter en lunch på Mc Donalds åkte vi ner till Salinas med hopp om ffa jämnare vind än i Pozo. Och det stämde bra, jag mätte upp ca 13-14 m/s i medelvind och 18 i värsta byn. Lite mindre än tidigare alltså så idag blev det 4.5 som riggades.

Det var bra drag direkt när jag klev i och i avsaknad av vågor blev det lite mer freeridestuk på seglingen. Gippar på insidan, ett och annat hopp på vägen ut och några försök till slag på utsidan. Slagen gick lika dåligt som mina duck gybeförsök på insidan men det var kul segling ändå.

Och vinden ökade under den ca en och en halv timme som jag körde så mot slutet hade 4.0 varit bättre. Salinas ska också ha beröm för den jämnare vinden det levererar, bättre än Pozo på det sättet och blir det vågor så känns de också bättre.

Femte seglingsdagen i rad och det hade funkat med 4.0 alla dagarna även om jag körde 4.5 idag. Gran Canaria levererar!




Inga kommentarer: