torsdag, augusti 14, 2008

Stort Torö [SURF]

Kom ner till Stenstranden straxt innan sex. Mycket folk på plats, men nästan alla hade kört Kärringviken under dagen pga för mycket syd i vinden. Segelstorleken som gällde var 4.5 eller mindre. Jag gick i alla fall ner till Stenstranden och rekade. Jag hade på förhand bestämt mig för att det var dags att bryta min fleråriga bojkott av den brutala Stenstranden och när jag nu stod och spanade ut över vattnet var det stort, men inte omöjligt att segla. Vinkeln var bättre nu, åtminstone cross on.

Jag stack ut med 4.5 vilket kändes perfekt på första vändan. Sedan vred vinden lite till och minskade i styrka vilket gjorde 4.5 för litet. Jag stack upp och riggade om till 5.0. Det var OK, men lite litet i början vilket gjorde att jag tappade en del höjd och inte hamnade rätt bland vågorna. Efter en stund ökade det på lite och jag var inne och kände på brytet. Det var riktigt stora vågor ibland, jag mötte en vägg av vitvatten som lätt var tre meter vid ett tillfälle. De största vågorna var lätt över logo, men det kom och gick lite. Ganska nice att vi bara var en tre-fyra seglare ute som mest också.

Jag fick aldrig till någon längre vågridning än en bottensväng, men jag är i alla fall grymt nöjd över att vara tillbaka på Stenstranden och faktiskt ha klarat mig och materialet helskinnat därifrån efter en ganska brutal dag.

Inga kommentarer: