söndag, augusti 17, 2008

Augusti levererar igen [SURF]

Så var det dags igen, för tredje gången på två veckor fick jag en sjysst surfdag i vågor, och då missade jag ändå förra söndagen på Torö. Idag var det Rullsand, Gävle som gällde och prognoserna talade om NO ca 9-13 m/s och vridande mot ost på kvällen. DMI var än mer optimistiska och visade igår kväll 11-14 med ett område 14-18 utanför Rullsand. Granskade man deras prognos noga såg man även att vinden låg mer på NNO, men det ignorerade jag...

Återigen visade det sig att DMI prickade helt rätt. När vi kom upp till Rullsand vid ett-tiden så blåste det 4.5 men tyvärr rak onshore (=NNO antar jag...). Vi valde att åka och reka några andra spots i området. Även om ett av dem hade mycket bättre vinkel så såg inte vågorna så bra ut där så vi valde att åka tillbaka till Rullsand igen. Möjligen färgades detta beslut av att det var ordentligt ösregn när vi rekade det andra spotet så det kändes än mer ogästvänligt.

Tillbaka i Rullsand var vi ute på vattnet straxt innan fyra. Det var fortfarande rak onshore, men man hade bra tryck i 4.5 så det var ändå inga problem att ta sig ut. Jag körde först utanför Dalälvsmynningen men det var lite sådär, ganska stökiga vågor. Åkte in och vilade en stund och snackade med en kille som kört uppe på högra sidan av viken och han sa att det var rätt bra där. Seglade upp dit efter en kort vila och det var faktiskt riktigt bra för att vara onshore. De största vågorna var nog uppåt 2,5 meter och man kunde få flera sköna backsidesvängar på varje vända. Efter ca två timmars surf vände de flesta in och jag hängde på. På vägen in märkte jag hur trött jag var, vurpade helt utan orsak flera gånger. Eftersom klockan var runt sex kändes det rätt att packa ihop och röra sig hemåt och när vi lämnade Rullsand var det inga kvar på vattnet.

Sammanfattningsvis; ännu en skön vågseglingsdag med bra med vind även om vinkeln kunde varit bättre. Jag är dock supernöjd, augusti levererar igen!

Inga kommentarer: