söndag, maj 18, 2008

Rapport - Rullsand

Det var i stort sett rak onshore när vi anlände runt halv nio. Vi stod och velade ett tag och kikade i en spotguide för att se om det fanns något bättre ställe. Till slut valde jag i alla fall att gå ut. Tog 5.0 för att ha bra tryck i seglet när man skulle kryssa ut genom vågorna (som iofs inte var så stora). Väl ute var 5.0 för stort och jag körde mer speed än vågor så jag vände in efter ca 20 minuter. Nu hade jag så bra tryck i grejjorna att det nästan var svårt att ta sig in, inte så vanligt när det är onshore, då brukar ju problemet tvärtom vara att ta sig ut.

Några packade ihop för att ge sig iväg och leta bättre vinkel på vinden. Trots onshore-stöket valde jag att stanna. Jag bytte ner till en mindre fena och 4.5 och det visade sig vara den perfekta storleken för dagen. Bra drag på vägen ut, och perfekt även ute bland vågorna. Jag körde nog ca en timme och hann med en och annan backsideridning.

Det var trots allt rätt trevligt att få köra lite vågor för första gången i år. Jag lämnade handskarna på land den andra repan och det kan också ha bidragit till att det inte blev lika tungt. Det gick att köra utan handskar, men det var på gränsen. 4-5 grader i luften gjorde att det inte var den varmaste surfdagen man upplevt, men jag frös faktiskt aldrig ute på vattnet.

Inga kommentarer: