torsdag, maj 01, 2008

På Formula för första gången

OSO och ca 5 m/s grundvind. Det borde vara perfekta färhållanden att testa formulautrustningen tänkte jag och styrde bilen mot Näsby Park. Väl där så det helt OK ut, det blåste nog en 5-6 m/s och det gick gäss ute på fjärden. Dock visade det sig att det inte var så lätt att köra formula som jag hade trott... För det första var det extremt tungt att dra rigg, sedan hade jag bommen för högt, för korta hängselelinor som även var felplacerade. Detta sammantaget gjorde att jag var helt slut i underarmarna efter att ha kört några vändor. Pga det dåliga trimmet blev det knappt någon planing. Efter lite trimmning gick det bättre och jag fick känna på några planande repor, att dra rigg var dock fortfarande lika kämpigt. Jag förvånades även över att det inte var helt lätt att ta höjd när man inte planade, trots en 70 cm fena. En 11.6a gör att det blir en del avdrift ändå... Eftersom jag fick slita så hårt så var jag rätt slut när jag gav upp vid fyratiden då vinden dog.
Idag har jag lärt mig att formulagrejjor är stoooora och tuuunga även för en 190/85kg kille. Men får jag bara rätt trim på bommen och linorna ska det nog funka. Eftersom det var första gången idag får jag väl se det som en inkörningsperiod. Nästa gång ska det bli bättre fart.

Inga kommentarer: