måndag, oktober 02, 2017

Äntligen vågor!


En lucka öppnade sig i det annars fullspäckade vardagsschemat och jag hade möjlighet att vara borta från lunch till middag ungefär. Det skulle precis räcka för att ta sig ner till Torö och hinna med 1,5-2 timmar på vattnet uppskattade jag. Jag tvekade dock lite eftersom det skulle vara lite ost i sydvinden och jag var osäker på hur Torö/Kärringviken skulle fungera då. Det behövde jag inte oroa mig för skulle det visa sig.

Rapporter från folk på plats sa att man körde 4.2-4.7 och jag var rätt säker på att min 4.5:a skulle vara perfekt, men jag bar ändå ner 5.0:an också tillsammans med bräda, bom och mast. Bra uppvärmning inför surfet! Jag riggade 4.5 och gav mig ut så snabbt jag kunde. Visst var det lite ost i vinden och det läade inne i Kärringviken men det var inga problem att få bra drag direkt utanför udden. Man körde mot udden på ön på andra sidan, eller till och med lite ovanför. Det var rätt stökigt ute på vattnet och jag hade ingen bra trim i seglet och hängselelinorna satt fel. Jag försökte rätta till det på vattnet men fick inget stäm ändå och valde att gå upp och dra lite mer i nedhalet samt flytta fram linorna och justera uthalet.

Nu kändes det mycket bättre och jag kunde fokusera på att segla. Uppe vid udden på ön märkte jag att man kunde få fina hoppramper på brytande vågor och precis utanför Kärringviken gick det att rida frontside om man bara hittade rätt våg. Jag körde ungefär en och en halv timme och slutade med ett leende på läpparna. Det här var min bästa surfdag i år (i konkurrens med endast två andra tyvärr) och det var faktiskt en riktigt bra dag i Kärringviken även om jag tittar tillbaka till tidigare år.

Inga kommentarer: