tisdag, juli 15, 2008

Frippe vs. Formula 1-2

Första gången jag var ute på Formulan gick det åt h-e. Andra gången var det bara vind i två vändor så den räknar jag inte. Tredje gången var i Fituna och då gick det hur bra som helst. Fullt tryck och segling i flera timmar. 1-1 mellan mig och Formulan fram till idag alltså och jag trodde faktiskt att jag fått kläm på det här nu.

Stack ut till Björkvik ikväll, kom dit straxt efter sex pga en massa strul i trafiken och ett stopp vid Mjölkudden på vägen ut. Det hade tydligen blåst bra under eftermiddagen och folk hade varit överriggade med 7.5, men nu var det lugnare. Det såg ganska perfekt ut för att gå ut med Formulan faktiskt. När jag riggat klart hade vinden lättat ännu mer och jag planade inte ens första biten, men efter några hundra meter fick jag upp farten. Första vändan gick bra, men sedan ökade vinden och det blev lite byigt. Jag tror att vinden vred upp mer mot väst också vilket gjorde att man körde rakt mot Björkviks ökända chop på vägen ut. Det tillsammans med den byiga vinden på ca 5-7 m/s gjorde att det var väldigt svårseglat. Och som jag erfarit tidigare är det ingen lek att dra rigg på Formulan. Jag la därför av redan efter ca 45 minuters slit och kan bara konstatera att Formulan besegrade mig denna gång. Jag ger det några gånger till, men ska det vara så här slitigt åker den ut under Säljes på Konfen snart...

Inga kommentarer: