söndag, juni 01, 2008

Full fart Formula!

Jag gjorde mig ingen brådska idag utan planerade att anlända till Fituna lagom till sjöbrisen satte igång. Jag var framme ca 13:00 och då låg vinden på 5-6 m/s inne vid stranden. Formulaseglarna hade full fart och en och annan med större slalomprylar planade men mer var det inte. Jag funderade en stund på om jag skulle invänta den förväntade vindökningen från sjöbrisen, men beslöt mig för att rigga formulaprylarna och köra.

Väl ute på vattnet var det perfekt drag för formula och 11.6 och jag kände att jag börjar få koll på prylarna nu. Gipparna som jag hade problem med förra gången satt ok, men inga fullplanande direkt. Jag körde ca 1,5 timmar och tog sedan ett lunchbreak. Möjligen ökade vinden lite under eftermiddagen men någon större sjöbriseffekt tycker jag inte jag märkte av så det blev ett pass till med formulaprylarna. Det var rätt många formulaseglare där och jag testade min fart lite grann mot de mer erfarna seglarna. Jag tycker nog hade jag hade i stort sett lika bra fart som dem men det var uppenbart att jag inte hängde med på kryssen. Jag höll som sagt ungefär samma fart, men tog inte lika bra höjd så där blev man frånåkt, men det hade väl varit konstigt annars.

Inköpet av formulaprylar till i år känns helt rätt. Hade jag inte haft dem hade jag bara suttit på stranden idag, alternativt guppat omkring med freestylewaven. Nu blev det istället ca 3 timmar på vattnet med full planing hela tiden och detta i strålande solsken. En superdag helt enkelt.

Inga kommentarer: